پردیس امام محمد باقر(ع) بجنورد

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان:

شرایط آزمون جامع مهارت آموزان ماده 28 اعلام شد

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با اعلام شرایط آزمون جامع مهارت آموزان ماده 28 از برگزاری این آزمون در  مرداد ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان، در گفت­ و­گو با خبرنگار واحد مرکزی خبر صدا و سیمای فارس،  از برگزاری آزمون کتبی مهارت آموزان ورودی 1396 و 1397 برای 23 رشته تخصصی خبر داد و گفت: این آزمون با در نظر گرفتن نتایج حاصل از آسیب شناسی چند وجهی دو دوره ارزشیابی صلاحیت های حرفه ­ای مهارت آموزان ورودی 1394 و 1395 بر اساس مدل شایستگی­ های معلمی و سرفصل دروس منتشر شده دانشگاه طراحی شده است.

کچوئیان، بخش هایی از فرایند ارزشیابی کتبی مهارت­ آموزان ورودی 96 و 97 را با توجه به تفاوت­ های برخی دروس و سرفصل ­های برنامه درسی آن­ها متفاوت خواند و ادامه داد: هر یک از این دو گروه با مهارت آموزان هم ورودی خود قیاس خواهند شد.

وی، تصریح کرد: این آزمون با حضور حدود 16 هزار شرکت کننده، در 31 استان کشور، مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان با استناد به بخشنامه معاونت آموزشی دانشگاه، شرط لازم برای شرکت مهارت­ آموزان در آزمون را پایان پودمان­ های آموزشی برابر با مقررات آموزشی دانشگاه دانست و گفت: آخرین مهلت ورود نمرات به سامانه آموزشی دهم تیرماه است.

کچوئیان تصریح کرد: اسامی مهارت­ آموزان مجاز به شرکت در آزمون اصلح  روز دوشنبه 20 تیر ماه فقط در یک مرحله از معاونت آموزشی دانشگاه دریافت خواهد شد.

وی تاکید کرد: ناتمام بودن نمرات و وضعیت آموزشی مهارت­ آموزان، مانع حضور این افراد در آزمون کتبی است.

این مقام مسئول، در تشریح جزئیات مؤلفه کتبی ارزشیابی صلاحیت­ های حرفه ای مهارت آموزان این آزمون را مشتمل بر دو مؤلفه چندگزینه­ ای و عملکردی دانست و اظهار کرد: مهارت آموزان ورودی سال 1396 در مؤلفه کتبی چند گزینه ای ملزم به پاسخگویی به سه مجموعه سؤال هستند.

دکترکچوئیان، مجموعه اول سؤالات را 35 تا 45 سؤال از جدول اعلام شده دروس مجازی  برابر با اطلاعیه شماره یک مرکز سنجش دانشگاه و شامل 2 تا 4 درس بر حسب رشته های تخصصی اعلام کرد و ادامه داد: مجموعه دوم سؤالات چندگزینه ­ای ورودی 1396 دارای 15 تا 20 سؤال از تحلیل و بررسی کتب درسی مدرسه ­ای رشته تخصصی یا برنامه درسی مدرسه­ ای و آیین نامه­ ها و راهنماهای منتشر شده معلمی در رشته­ هایی غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است.

 وی، مجموعه سوم سوالات طراحی شده برای همه رشته­ ها را مشترک دانست و خاطر نشان کرد: این مجموعه  متشکل از 12 سؤال با موضوع درک و تحلیل موقعیت تربیتی، اخلاقی است.

استاد دانشگاه، افزود: مهارت آموزان ورودی 1397 در مؤلفه کتبی چند گزینه ای، چهار مجموعه سؤال دریافت خواهند کرد که مجموعه اول دارای 25 تا 35 سؤال با محوریت سواد پایه رشته تخصصی از مفاهیم و مهارت ها و توانایی حل مسأله مبتنی بر محتوای کتب درسی مدرسه ای رشته تخصصی، یا برنامه درسی مدرسه ­ای و آیین نامه ­ها و راهنماهای منتشرشده معلمی رشته­ های غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است.

کچوئیان، مجموعه دوم سؤالات چندگزینهای را شامل 15 تا 20 سؤال از سواد علمی، تربیتی لازم برای تدریس اعلام کرد و  در خصوص مجموعه سوالات سوم گفت: این سوالات 15 تا 20 سؤال از تحلیل و بررسی کتب درسی  مدرسه ای و یا برنامه درسی مدرسه­ ای و آیین نامه ها و راهنماهای منتشرشده معلمی رشته­ های غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است.

معاون دانشگاه، مجموعه چهارم سوالات را که به صورت مشترک برای تمام رشته­ ها طراحی شده است شامل 12 سؤال با موضوع درک و تحلیل موقعیت تربیتی، اخلاقی اعلام کرد.

وی، در ادامه با اشاره به این که مؤلفه کتبی عملکردی مهارت آموزان ورودی 1396 و 1397 شامل تعداد 5 تا 7 موقعیت عملکردی است، تأکید کرد: برای هر موقعیت عملکردی، سناریویی در ارتباط با موضوعات چالشی مرتبط با تدریس و یادگیری طراحی شده است، مهارت آموزان با پاسخگویی به برخی پرسش­ ها، ملزم به طراحی بخشی از فرایند تدریس یادگیری و یا تفسیر و نقد آن هستند.

کچوئیان تصریح کرد: به منظور ارائه اطلاعات تکمیلی به مهارت آموزان، توصیفی از موقعیت­های مورد ارزیابی رشته های مختلف با ملاک­های ارزیابی هر یک از این موقعیت­ها در قالب اطلاعیه قبل از اجرای آزمون منتشر خواهد شد.

وی، تنها مرجع رسمی اخبار و اطلاعیه­ های مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان را سایت رسمی این دانشگاه و مرکز سنجش، به نشانی https://cfu.ac.ir/Measurement دانست.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، از تعداد 16 هزار مهارت­ آموز شرکت کننده در این آزمون، نزدیک به 5 هزار نفر را شامل ورودی 1396 بیش از 10 هزار و 300 نفر را جزء ورودی­ های سال 1397 و 700  نفر دیگر را شامل افراد باقی مانده سال 1395 ذکر کرد.

کچوئیان در ادامه، برای آن تعداد مهارت آموز باقیمانده از ورودی سال 1395 که تنها در مؤلفه کتبی حد نصاب لازم را کسب نکرده ­اند شرکت این افراد در تمام فرایند آزمون کتبی همانند مهارت آموزان ورودی 1396 را در دو بخش کتبی چند گزینه­ ای و عملکردی با جزئیات یاد شده ضروری خواند.

وی، شرط لازم برای این امر را  گذران پودمان های آموزشی، کسب نمره کارآموزی و معدل لازم برابر با آیین نامه ­های دانشگاه و معاونت آموزشی، همچنین کسب شرایط لازم برای شرکت در مؤلفه های کتبی عنوان کرد.

این مقام مسئول با اشاره به بخشنامه معاونت آموزشی، آخرین مهلت ورود نمرات مهارت آموزان به سامانه آموزشی را دهم تیرماه اعلام و تصریح کرد: اسامی مهارت ­آموزان مجاز به شرکت در آزمون اصلح تنها در یک مرحله، روز دوشنبه 20 تیر ماه سال جاری از معاونت آموزشی دریافت خواهد شد.

کچوئیان، ناتمام بودن نمرات و وضعیت آموزشی مهارت ­آموزان را مانع شرکت آن ها در آزمون کتبی دانست و تأکید کرد: بر اساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، گذران دوره یک ساله برای مهارت آموزان الزامی است چرا که این دانشگاه به عنوان مجری دوره یک ساله مهارت آموزی، نتایج فرایند ارزشیابی صلاحیت حرفه ­ای را که جزئی از فرایند دوره یک ساله است، برای هرگونه تصمیم استخدامی به وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد کرد.

وی، هر گونه تصمیم برای اجرای آزمون کتبی جبرانی را منوط به تصویب در ستاد ماده 28 و هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: از آن جا که پیش­ بینی می شود در استخدام پیمانی مهارت آموزان ورودی 1397 که حد نصاب لازم را در تمامی چهار مؤلفه ارزشیابی صلاحیت حرفه ­ای کسب نکنند، خلل یا وقفه­ ای به وجود آید توصیه می شود حتی در صورت تصویب آزمون جبرانی، شرکت کنندگان نهایت تلاش خود را برای کسب امتیاز لازم در هریک از چهار مؤلفه ارزشیابی صلاحیت های حرفه ­ای به کار بندند. 

گفتنی است: معاون دانشگاه، با تأکید بر اهمیت ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای معلمی، تضمین کیفیت نیروی انسانی ورودی نظام آموزش و پرورش، پاسخگو بودن عناصر دانشگاه به عنوان مجری امر تربیت معلم، افزایش انگیزه و حس مطالبه گری دانشجو معلمان و مهارت آموزان، ارزیابی ضمنی فاصله برنامه درسی مصوب و کسب شده، همچنین فراهم آمدن بنیاد داده­ های معتبر برای تصمیم سازی کلان دانشگاه را از اهم اهداف ارزشیابی بر شمرد و  از فرهنگ سازی در راستای ارزشیابی شایستگی­ های حرفه معلمی به عنوان یک ضرورت در نظام تعلیم و تربیت و تربیت معلم ایران یاد کرد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با پیگیری­ های لازم، امکان اجرای فرایند ارزشیابی صلاحیت های حرفه ­ای دانشجو معلمان دوره های کارشناسی پیوسته دانشگاه نیز پیش از ورود به حرفه خطیر معلمی فراهم آید.

 


| شناسه مطلب: 143654

تعداد بازدید: | آخرین بازدید:




نظرات کاربران