پردیس امام محمد باقر(ع) بجنورد

حاج میرزا حسن موسوی بجنوردی

آیت الله میرزا حسن موسوی بجنوردی در سال ‪ ۱۲۷۴‬شمسی در روستای خراشا از توابع شهرستان جاجرم زاده شد. وی در شهر بجنورد به تحصیلات مقدماتی پرداخت و در سال ‪ ۱۲۸۹‬شمسی به شهر مشهد رفت و در آنجا به مدت ‪ ۱۲‬سال علوم معقول ومنقول را نزد علمای برجسته آن روزگار همچون حاج فاضل خراسانی و ادبیات را نزد ادیب نیشابوری فراگرفت و در سال ‪ ۱۳۵۱‬شمسی رهسپار نجف شد. در نجف در محضر اساتید بزرگی چون "سید ابوالحسن اصفهانی، میرزا حسین نائینی و آقا ضیاء الدین عراقی" به تکمیل تحصیلات خود پرداخت و در همان حال به تدریس اشتغال یافت. وی با حافظه شگفت و احاطه اش بر فقه و اصول به زودی به عنوان یکی از بهترین مدرسان و مجتهدان حوزه نجف شهرت یافت.
پس از درگذشت آیت الله بروجردی در سال ‪ ۱۳۳۹‬ش بسیاری او را به عنوان مقلد خود برگزیدند. بیشتر فضلا و علما در مجلس درس او حاضر می شدند چرا که آن بزرگوار علاوه بر فقاهت و تسلط بر مبانی اصول یکی از بزرگترین فیلسوفان جهان اسلام به شمار می آمد. آیت الله موسوی بجنوردی پس از سالها تدریس و تحقیق آثار ارزشمندی در فقه و اصول و فلسفه از خود به یادگار نهاد که مورد استفاده فضلای حوزه علمیه است.
"القواعد الفقهیه، منتهی الاصول، حاشیه بر عروه الوثقی، حاشیه بر وسایل، ذخیره المعاد، رساله فی الرضا، رساله فی الاجتماع الامر و النهی، کتاب فی الحکمه قولنا فی الحکمه و رساله علمیه" عناوین این آثار گرانسنگ است.
آیت الله سید حسن موسوی بجنوردی در سال ‪ ۱۳۵۴‬شمسی پس از ‪ ۸۰‬سال عمر در شهر نجف درگذشت و در صحن مطهر امیرالمومنین علی(ع) به خاک سپرده شد. از ایشان شش فرزند به نامهای مهدی، جواد، کاظم، محمد، فاطمه و طاهره بر جای مانده است.


نظرات کاربران