پردیس امام محمد باقر(ع) بجنورد

رییس جمهوری در جمع اساتید دانشگاه های کشور:
مطالبه اصلی از دانشگاههای کشور تلاش علمی هدفمند است

رییس جمهوری، مطالبه ی اصلی از دانشگاه، استاد و دانشجو را تلاش علمی هدفمند دانست و تصریح کرد: اگر کلاس درسی که پایان آن به چند مقاله و یا کتابی منتهی باشد که در قفسه ها جا بگیرد، آن دانشگاه هدفمند نیست، علم، عالم و دانشمند باید نفع رسان باشد و دانشگاه باید نیازهای جامعه را شناسایی کرده و در مسیر کمک به دولت و ملت حرکت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار و ضیافت افطار جمعی از اساتید دانشگاه با تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) گفت: امروز، روز غمناک غروب خورشید علم و دانش،عدالت، تقوی و ایثار و شجاعت است، او که پیامبر (ص) در توصیفش فرمود «انا مدینه علم و علی بابها».
دکتر روحانی، خاطر نشان کرد: هر کس که طالب دانش و حکمت است باید از راه و مسیر اصلیش وارد شود و امام علی (ع) باب و مسیر صحیح علم و دانش نبوی است .
رییس جمهوری در ادامه، با اشاره به فرازهایی از وصیت نامه امام علی (ع) گفت: مولی علی (ع) در وصیت نامه خویش می فرمایند به همه فرزندان و اهل بیت و هر آنکس که تا روز قیامت این پیام به او می رسد می گویم که خویشتن دار باشد، تقوی و خویشتن داری هم به این معنا است که انسان کاری را بدون تامل و توجه به قانون، انجام ندهد و تقوی مسئله ای است که کمک می کند تا انسان درست، دقیق، با اندیشه و با توجه به نقاط ممنوعه حرکت کرده و خویشتن دار باشد.
دکتر روحانی، در ادامه افزود: امام علی (ع) در فرازی از وصیت نامه خویش، نظم و انتظام را مورد تأکید قرار می دهند و اینکه زندگی بدون نظم، سامان نخواهد گرفت و در این راستا دانشگاه و علم از بسترهای ایجاد نظم و انضباط در کشور است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه از این نگران هستم که رکود تورمی دامن خود دانشگاه را هم گرفته باشد، خاطر نشان کرد : آیا امروز دانشگاه های ما در عرصه خلاقیت و نوآوری احساس رکود و یا در کمیت احساس تورم نمی کند؟
دکتر روحانی، افزود: نکند دانشگاه و مراکز علمی کشورمان که یکی از وظایفشان حل رکود تورمی است خود به این مسئله مبتلا شده باشد.
باید با دنیا در تعامل باشیم
رییس جمهوری تصریح کرد: امروز باید به فکر کیفیت بوده و با دنیا در تعامل باشیم و نترسیم از اینکه اگر بادی وزید همه چیز از دست خواهد رفت ،باید توجه داشت که گل و درختی که در گلخانه رشد کند با اولین شرایط طوفانی از بین می رود.
یادمان باشد دانشگاه و دانشجو گروه مرجع هستند
دکتر روحانی با تاکید بر اعتماد به جوانان، اساتید و دانشگاه ها، گفت: یادمان باشد که دانشگاه و دانشجو، گروه مرجع جامعه هستند و نگاه جوانان و مردم به دانشگاه و اساتید است و ورود به دانشگاه قبل از اینکه شروع به کار و تحصیل باشد، یک منزلت بوده و مراقب باشیم که این منزلت اجتماعی شکسته نشود.
احساس استقلال و آزادی در فضای دانشگاه
رییس جمهوری، اظهار داشت: اگر می خواهیم  فضای دانشگاه فضای علم و خلاقیت و نوآوری باشد باید در این فضا، احساس استقلال و آزادی وجود داشته باشد و نباید احساس فشار و محدودیتی وجود باشد، البته اگر تذکری هست، باید مطرح شود.
دکتر روحانی، گفت: باید در عرصه علم و دانش اجازه دهیم که جوانان احساس کنند که آزادانه نقادی و سخن می گویند و اساتید ما هم در کلاس های درس خود احساس آزادی بیشتری دارند.
رییس جمهوری، خاطر نشان کرد: کشور ما اسلامی است و ولایت و حکومتش هم بر مبنای علم و تفکر است و ولی فقیه بر کرسی های آزاد اندیشی تأکید دارند.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید فضا را باز بگذاریم، البته بدانیم و توجه داشته باشیم که دانشگاه های ما باید فارغ التحصیلانی داشته باشند که به غیر از علم، هویت ایرانی- اسلامی را هم به خوبی لمس کرده و آموخته اند. دانشجوی ما باید با فرهنگ گذشته خود و با فرهنگ قرآن و اسلام هم آشنا شده باشد.
دانشگاه ها مشکلات کشور را تشخیص داده و برای حل آن وارد صحنه شوند
دکتر روحانی افزود: امروز باید دانشگاه های ما مشکل جامعه و کشور را تشخیص داده و برای حل آن وارد صحنه شوند و در این زمینه هر کدام از دانشگاه ها می توانند یکی از مشکلات کشور در بخش های مختلف را به نام دانشگاه خود حل و فصل کنند.
رییس جمهور در ادامه آشتی، برادری و دوستی را فراز دیگری از وصیت نامه امیرالمومنین علی (ع)دانست و با تاکید بر رعایت آن گفت: نیاید فاصله ها و جدایی ها را زیاد کرد و نباید اینقدر سنگ جناح را بر سینه زد، بیاییم بیشتر سنگ ملت و مردم را بر سینه بزنیم.
رسالت بزرگ دانشگاه
رییس جمهوری گفت: دانشگاه در عرصه عقل و علم، رسالت بزرگی بر دوش دارد و با حرکت بر این مبنا می توان بر همه ی مشکلات غلبه کرد.
دکتر روحانی، با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کشورمان باید باب علم باشند، گفت:دانشگاه، باید راه و مسیر علم و دانش را به دانشجو بیاموزند زیرا علم دنیایی بزرگ و بی پایان است و چیزی نیست که بشود به دیگری آموخت زمانی میتوان گفت که قدرت ما از دانشگاه است که دانشگاه باب علم و تحقیق برای نسل جوان باشد.
رییس جمهوری، افزود: قرآن، کتاب هدایت است و راه را به انسان نشان می دهد و اگر انسان آنرا برگزیند و تلاش و مجاهدت کند به سعادت می رسد پس اسلام هم راه سعادت را به ما می آموزد و این ما هستیم که باید حرکت و مجاهدت کرده تا به سعادت راه یابیم .
در ادامه ی این دیدار،  هقت نفر از اساتید در حوزه علوم پایه ،علوم انسانی ،پزشکی و فنی مهندسی به طرح دیدگاه های خد پرداختند.


نظرات کاربران