پردیس امام محمد باقر(ع) بجنورد

سفر علمی آموزشی درس مطالعات اجتماعی

همان طور که می دانیم ،محیط های واقعی بهترین مکان های آموزش موضوعات درس مطالعات اجتماعی هستند، به همین علت روش بازدید علمی و مطالعه میدانی یکی از موثر ترین و ارزشمند ترین روش های تدریس مطالعات اجتماعی است که علاوه برعینیت بخشیدن به آموزش ، فرصت های مناسبی نیز برای ارضای کنجکاوی و یافتن  پاسخ سوالات فراهم میکند.در آموزش جغرافیا باور داریم که زمین بهترین آزمایشگاه است و مشاهده ی پدیده های جغرافیایی و روابط عناصر و اجزای محیط به یادگیری غنا می بخشد  وآنرا  پایدار می کند.

     لذا با در نظر داشتن اهداف آموزشی فوق «بازدید علمی و مطالعه میدانی» 

سفر علمی آموزشی در پردیس امام محمد باقر (ع)دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی رقم خورد.

     این سفر یک روزه با استعانت از خداوند متعال به حمایت و پشتیبانی سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی جناب آقای  دکتر حبیب صفر زاده وسرپرست پردیس امام محمد باقر (ع) جناب آقای دکتر سید جلال لنگری شکل اجرائی و عملیاتی به خود گرفت .

مبداء:پارک جاوید/مقصد پارک بابا امان (4 ساعت پیاده رویی و کوهپیمایی )

زمان: یکشنبه ساعت 8 صبح 26/8/1398

اعضای شرکت کننده در سفر علمی آموزشی درس مطالعات اجتماعی:

1:دانشجو معلمان ورودی 96 رشته ی آموزش ابتدایی در قالب 2 کلاس 29 نفره و 35 نفره

2:اساتید و همکاران شرکت کننده در این سفر علمی آموزشی :

 دکتر ابراهیم امیری(عضو هیئت علمی پردیس امام محمد باقر و مدرس درس مطالعات اجتماعی )و آقای  علی کمالی (مسئول محترم تربیت بدنی  پردیس امام محمد باقر)

  در ابتدای سفر جناب آقای کمالی در خصوص نحوه ی برگزاری یک سفر علمی امن و ایمن مطالبی را گفتند.

در ادامه استاد راهنما ،دکتر ابراهیم امیری با توجه به موقعیت پیش آمده و قرارگرفتن  دربام بجنورد اطلاعات جغرافیایی شامل جغرافیای طبیعی جغرافیای شهری و روستایی و ... را در اختیار دانشجو معلمان قرار دادند.

در ادامه مسیر کوه پیمایی ،معرفی نوع سنگ ها جهت وزش باد غالب به شهر بجنورد ،شناخت محیط جغرافیایی و جهات جغرافیایی را به طور عملی به دانشجویان آموزش دادند.

در این سفر دانشجو معلمان با انواع جانمایی های صنعتی و مسائل مبتلا  به شهر بجنورد آشنا شدند.از جمله جانمایی شهرک صنعتی شماره 1 و شماره 2-فرودگاه در مسیر توپو گرافی بجنورد ،اینورژن (وارونگی دما)و... مورد مشاهده و توجه قرار گرفت.

 پس از توضیحات جغرافیایی توسط دکتر ابراهیم امیری سوالات گوناگونی از سوی دانشجویان در مورد مسائل مطرح شده پرسیده شد که به سوالات پاسخ داده شد.

هدف اصلی از برگزاری این سفر علمی-آموزشی ،صرفا آشنایی با موقعیت جغرافیایی و طبیعی محل زندگی مان نبوده است، آنچه ملاک عمل بوده نحوه ی آشنایی کامل دانشجویان با برگزاری یک سفر یا اردوی دانش آموزی بود که می بایست چه نکاتی را :

قبل از سفر

حین سفر

و پس از سفر

مورد توجه و حساسیت قرار دهند.از تبعیت محض از دستورالعمل های سفرهای و اردوها گرفته تا مجوز ها،تکمیل فرمها بیمه و... و حتی تمهیدات پیشگیرانه مثل همراه داشتن یک پزشک،پرستار و حداقل یک امدادگر.

 دکتر ابراهیم امیری           

 (عضو هیئت علمی پردیس امام محمد باقرع )

 

 


نظرات کاربران