پردیس امام محمد باقر(ع) بجنورد

گفتمان دینی مهدویت در پردیس امام محمدباقر(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام مظاهری سیف درجلسه گفتمان دینی با موضوع مهدویت در جمع دانشجویان پردیس امام محمدباقر(ع) بجنورد گفت: بی شک سخن گفتن و ادعا کردن از بزرگ ترین شخصیت روی زمین و رمزآمیزترین موجود عالم هستی، شخصی که تمام ادیان مژده آمدنش را داده اند و تمام جهانیان منتظر آمدنش هستند، بسیار جذاب است و نه تنها افراد متدین بلکه توجه دیگران را هم از باب ماجراجویی و کنجکاوی به خود جلب می کند. استقبال قابل توجه مردم، سبب می شود برخی شبکه ها در پی سازماندهی به اقدامات مدعیان دروغین برآیند.

وی به بیان علل و زمینه های اجتماعی پیدایش و گرایش به عرفان ها یا جنبش های معنوی نوظهور پرداخت و با اشاره به ظرفیت ها و شکل گیری روندهای اجتماعی جامعه در فاصله زمانی چهل سال پیش و ضعف دینداری مردم در آن دوره، گفت: علل پیدایش عرفان های کاذب را تنها از منظر پس از انقلاب بررسی نکنیم، چراکه ضعف بنیادهای دینی و عدم هنجارهای دینی در گذشته در این زمینه مؤثر بوده است.

حجت الاسلام مظاهری سیف اظهارداشت: مهمترین چیزی که می تواند ما را به معنویت پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برساند، تدبر در قرآن است که معانی آن پایان پذیر نیست و در مرحله بعد، عمل به آن است، به طوری که زندگی ما تبدیل به قرآن عملی شود که البته نیازمند استفاده از سخنان و سیره پیامبر (ص)و اهل بیت (ع) می باشد.

وی بیان داشت: آرامش در معنویت اسلامی، هدف نیست، بلکه دستاوردی است که انسانی که به زندگی معنوی روی می آورد، آن را تجربه می کند و به میزان رشد و شکوفایی معنوی اش، هرچه بیشتر و بیشتر از این آرامش برخوردار می شود. این آرامشی است که اعماق روح انسان را سیراب می کند، نه آرامشی که در سطح ذهنی باقی می ماند و به کاهش کنشها و فرایندهای ذهنی محدود می شود، چنانچه در بسیاری از معنویتهای نوظهور و سبکهای مدیتیشن می بینیم؛ به طور مثال هدف یوگا، توقف ذهن می باشد یا در عرفان سرخ پوستی و آثار کاستاندا، همین موضوع توقف ذهن مطرح می شود، بنابراین در معنویتهای نوظهور اعم از شرقی و غربی آن، آرامش را در سطح ذهن جست وجو می کنند و نه در اعماق روح.

وی درپایان به سئوالات و شبهات دانشجویان پاسخ داد و دانشجویان را در زمینه فرهنگ مهدویت و ترویج وگسترش فرهنگ دینی و معنویت ارائه طریق نمود.

عباس کیفی بجستانی مسئول فرهنگی پردیس هم ضمن تبریک سالروز آغاز ولایت و امامت و زعامت آخرین سحاب رحمت و یگانه ذریه ذخیره دودمان آل طاها، حضرت مهـدی مـوعـود(عج) به اساتید و دانشجویان گفت: امام زمان(عج)، قلب و قطب عالم امکان، خلیفه خدا و حجت او بر روی زمین است، زمین هیچ گاه از او خالی نیست، چرا که او مدار عالم وجود و محور چرخش کائنات است و ساحت مقدس امام مجرای فیض الهی و سرچشمه هدایت در جهان تکوین و تشریع است.

 وی افزود: بی گمان اکمال جهان هستی بدون او محقق نمی شود، او همان انسان کاملی است که همه اشیاء تحت سیطره او هستند و درعصر حاضر وجود حضرت بقیه الله مصداق اکمل و آن تجلی اعظمی است که جهان آفرینش از او بهره مند است.

کیفی بجستانی تصریح کرد: در روایات شیعه و سنی آمده است که انتظار حضرت ولی عصر(عج) از ارزش فراوانی برخوردار است و حضرت زین العابدین(ع) نیز می فرمایند انسانهایی که در زمان غیبت به سر می برند و امام حجت را قبول و منتظر ظهورش هستند از مردم هر زمانی افضل و بالاترند.

مسئول فرهنگی پردیس امام محمدباقر(ع) بجنورد درباره اثبات مهدویت در قرآن گفت: خداوند در قرآن استقرار حکومت حق و عدل را امری حتمی و مسلم دانسته است اما تا عموم جوامع اسلامی به سوی صلاح حرکت نکنند و روح تقوا، جهاد، صبر، توکل و ایثار بر سرشان سایه نیفکند زمینه ظهور مصلح کل و منجی بشر در جهان فراهم نخواهد شد. وعده های الهی ضمانت اجرایی و قطعی بودن انقلاب عدالت گستر حضرت مهدی(عج) را اثبات کرده است.


نظرات کاربران