حضور دانشجومعلمان خراسان شمالی در نخستین همایش کشوری جایگاه و اقتضائات در تربیت معلّم
نخستین همایش کشوری جایگاه و اقتضائات در تربیت معلم در پردیس خواهران شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس برگزارشد و 2 نفر از دانشجومعلمان خراسان شمالی ( احسان عباسی و لعیا چاهی) در این همایش شرکت نمودند.
در این همایش که دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه، حجت الاسلام دادگر مسئوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه، دکتر ساکی معاون پژوهشی و فناوری و دکتر صادق زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در آن حضور داشتند،دکتر مهرمحمدی گفت: عنوان این همایش بنا بر مطالبات مقام معظم رهبری متناسب با شعار سال برگزیده شده است.
وی با بیان این مطلب که تربیت اقتصادی را می توانیم از زاویه توسعه پایدار ببینیم افزود:بنا داریم در دانشگاه فرهنگیان سفیران رفتار انسانی هم سو با توسعه پایدار از دانشجو معلمان بسازیم و این در واقع نوعی پیش بینی کنش گری اجتماعی معلمان تحت عنوان نقش اجتماعی معلمان از دیدگاه اسلام که مورد تاکید ما است.
دکتر مهرمحمدی تاکید کرد تلاش می کنیم معلمان ما فراتر از آنچه که در کلاس درس انجام می دهند مسئولیت اجتماعی خود را فراموش نکنند.
دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: دانشگاه فرهنگیان جایگاه مهمی درنظام تعلیم و تربیت برعهده دارد و سلامت هرجامعه به تعلیم و تربیت وابسته است.
وی با ذکر این مطلب که دانشگاه فرهنگیان، معلم را تربیت می کند و معلم جامعه، را و رکن اصلی تعلیم و تربیت معلم است، افزود: ما امروز مکلفیم تا مطالبات مقام معظم رهبری را در خصوص نقش و جایگاه معلمان پیگیری و تحقق بخشیم.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه این حرکت علمی، پژوهشی و تحقیقاتی را با اهمیت خواند و تصریح کرد: قطعا کار فرهنگی اجتماعی و تربیتی بدون پشتوانه علمی و تحقیقاتی، ابتر خواهد بود.
وی افزود: اگر به مساله تربیت ریشه ای و بنیادی نگاه کنیم هدف غایی خلقت قرب الهی است و قرب الهی بدون عبودیت امکان پذیر نیست و لازمه تحقق این هدف بسیار مهم در بستر حکومت الهی و ظرفیتهای لازم در تحقق هدف غایی است که باید زمینه ی آنها فراهم شود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر صادق زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان نیز با طرح این سوال که ما چقدر باید در حرکت تربیتی خودمان متکی به فهم و بصیرت و علم باشیم ؟ تاکید کرد: هر کس در هر مسیری می خواهد حرکت کند باید مقصد را بداند، کسی که در مسیر تعلیم و تربیت در حرکت است باید ضرورت مضاعف کار پژوهشی و علمی را مد نظر قرار دهد.
وی با تعریف فرهنگ به عنوان مجموعه باورها،نگرش ها،هنجارها و ارزش های نهادینه و دانش هنر و فناوری که محصول تجارب بشر در طول زمان می باشد،افزود:بین تربیت و فرهنگ ارتباط و نسبت وجود دارد و باید تربیت بر اساس اصولی اتفاق بیفتد که فرهنگ جامعه آن اصول را تعیین می کند.