پردیس امام محمد باقر(ع) بجنورد

پیام سرپرست دانشگاه فرهنگیان

پیام سرپرست دانشگاه

دستاورد تجربه طولانی بشر، آموزه های دینی و توصیه های پر بسامد کلام وحی، همه و همه در پیرامون تکریم دانایی و دانشمندی می چرخد و از این رو پس از اولیاء و انبیاء الهی، آنان که همواره قدرشان رو به فزونی داشته،  صاحبان دانش و اندیشه بوده اند.

میراث گرانسنگ دینی – مذهبی ما دانش را نه موجب قدرت که عین قدرت و سلطنت به شمار آورده است که می فرماید "العلم سلطان" و میراث ادبی – فرهنگی ایران زمین نیز قدرت برتر را قدرت دانایی دانسته و دانایان را توانا خوانده است.

توانا بود هرکه دانا بود                          زدانش دل پیر برنا بود

 این طلیعه سخن از آن رو دیباچه کلام قرار گرفت که محمل و مکان این گفت و شنود ، همان کانون دانایی و دانش افزایی یعنی دانشگاه است ، بشر پس از گذر قرن  ها آزمودن و تجربه اندوختن، دانشگاه را سازمان متولی تولید دانش مبتنی بر نیاز جامعه قرارداده و امروز از نسل های اول ، دوم ، ، سوم و چهارم این سازمان پرتاثیر سخن به میان می آید.

در دنیای پر ابهام کنونی نیروی انسانی کار آمد است که می تواند عامل و عنصر پیشرفت و توسعه همه جانبه و پایدار قرار گیرد و این عنصر نیز جز از مجرای آموختن و پژوهیدن در دانشگاه ساخته نخواهد شد و شاید از این روست که نهاد دانشگاه و شاخص های علمی و پژوهشی مرتبط با آن از نشانه های میزان توسعه یافتگی جوامع به شمار می رود، ولی واضح است که عموم کشورهای به ظاهر توسعه یافته، از دردی مزمن و تهدیدی بنیادین در رنج هستند؛ زیرا هر آنچه دستاورد دانش و تجربه دانشگاهی آنان است، تنها در خدمت آسایش مردمانشان قرار گرفته و آن گونه که شایسته است به آرامش مردمان شان نپرداخته اند. کیست که نداند خلاء معنویت و بریدن از جهان ماورایی ، بسیاری از ساکنان جوامع برخوردار از توسعه علمی و فناوری را با معضلات گوناگون روحی ، روانی روبرو ساخته و مسأله ای به نام معنای زندگی را برایشان مطرح ساخته است.

آری، هر چند دانش فضیلت ذاتی دارد، ولی توقف در همین حد از فضیلت دانش به سر انجامی جز توقف ،ایستایی و واماندن از حرکت پر شتاب و پیش رونده جهان منتهی نخواهد بود. دانشی که موجبات کمال انسان را فراهم نیاورد، به بشریت ارائه خدمت ننماید، انسان را از مرتبه حیوانیت به مقام خلافت  الهی نرساند، همان "علم لا ینفع" است که باید از آن پرهیز کرد.

همکاران گرانقدر ، کارکنان شریف  و دانشجو معلمان ارجمند دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان، رسالت خطیر تأمین و تربیت معلم  مورد نیاز آموزش و پرورش کشور را بر عهده دارد و به ایفای نقشی خطیر در خانواده آموزش عالی می پردازد که نظیر و بدیلی برای آن سراغ نمی رود. نقشی که بر عهده ی این عضو تازه وارد خانواده آموز ش عالی نهاده شده، نقشی فراتر و بسی حساس تر از نقشی است که سایر اعضاء خانواده یا دانشگاه های دیگر ایفا می نمایند.

خوب است عنایت کنیم که اصلاح شاخص های فرهنگ عمومی ، ارتقا ء میزان قانونمندی و رعایت قواعد شهروندی ، تقویت خود باوری ، هویت ملی، دینی و مذهبی ، تقویت روحیه ی کار جمعی ، احترام به خرد جمعی ، ارزش مداری ، همه و همه؛ بخشی از نیازهای دائمی ماست که تحقق آن ها جز از طریق تربیت نسل ها ممکن نخواهد بود و این امر مهم، در بستر آموزش و پرورش باید تعقیب شده و تحقق یابد. پس اگر تعالی و پویایی جامعه جز از طریق آموزش و پرورش و به دست معلمین خود ساخته، دست یافتنی نخواهد بود، در این صورت منزلت و رسالت دانشگاه فرهنگیان که عبارت است از تربیت معلم و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، منزلتی والا و رسالتی بی بدیل به شمار می آید.

از دیگر سو، معلم به واسطه کارکرد اصلاحی و تربیتی اش واجد شغل انبیاء است و اوست که در کلاس درس پیش از آن که محفوظاتش را به دانش آموز بیاموزد، شخصیت خود را به آنان می آموزد؛ بدین ترتیب دانشگاه فرهنگیان، افزون برکارکردهای مشابه سایر دانشگاه های کشور دارای کارویژه ای خاص است که همان کارویژه در حقیقت، وجه ممیز آن از سایر دانشگاه ها است.

کارکرد فرهنگی- تربیتی و رسالت پرورش معلمین واجد خصائل ارزشمند الهی – انسانی همان کارویژه و وجه امتیاز دانشگاه فرهنگیان است که باید اساس و محور همه سیاست گذاری ها، تصمیم سازی ها، تصمیم گیری ها و آرایش درونی آن باشد.

واپسین سخن این مقام و مقال، همانا یادآوری این امر مهم است که همه اعضای خانواده بزرگ و مفتخر دانشگاه فرهنگیان، اعم از مدیران، کارکنان و دانشجو معلمان، باید همواره نسبت به این هویت مشترک و شخصیت حقوقی و رسالت والا و معنوی به دیده فرصت بنگرند و تمام مساعی خود را در راستای هرچه نیکوتر به انجام رساندن وظیفه ی سازمانی خود بکار بگیرند و خداوند یار و یاور صالحان و نیک اندیشان خواهد بود.

و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم

دکتر محمود مهر محمدی

سرپرست دانشگاه فرهنگیان


نظرات کاربران